از زمان آغاز اولین قرنطینه عمومی در مارس ۲۰۲۰ میلادی به دلیل همهگیری ویروس کرونا، اقتصاد گردشگری در سراسر جهان با بحرانی بزرگ و بیسابقه روبرو شد و فرانسه به عنوان اولین مقصد گردشگری جهان، بیش از هر کشوری از این بحران آسیب دید.
به گفته ژان باتیست لوموین، وزیر گردشگری فرانسه، در سال ۲۰۲۰ میلادی یک شوک بزرگ به صنعت گردشگری این کشور وارد شده و «بیش از ۶۰ میلیارد یورو» از درآمد گردشگری فرانسه از دست رفته است. این رقم ضرر و زیان، معادل یک سوم درآمدی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی از این مسیر نصیب فرانسه شده بود.
حدود ۲۹ میلیارد یورو از این رقم کاهش درآمد، میبایست از مسیر گردشگری داخلی و حدود ۳۲ میلیارد یوروی دیگر از طریق جذب گردشگر خارجی به دست میآمد.
درآمد فرانسه از صنعت گردشگری
بنا بر گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، فرانسه در موضوع شمار بازدیدکنندگان بینالمللی، رتبه اول را در میان مقاصد گردشگری جهان دارد و در موضوع کسب درآمد از این راه، پس از ایالات متحده و اسپانیا در جایگاه سوم است.
تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی هزینههای مصرف مرتبط با صنعت توریسم در خاک فرانسه ۱۷۰ میلیارد یورو بوده است.
این صنعت همچنین باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۲ میلیون نیروی کار شده است. بخشهایی که مستقیماً با ورود گردشگران مرتبط هستند مانند هتلها و رستورانها نیز حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهند.
آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین نشان میدهد که پیش از همهگیری ویروس کرونا، شمار گردشگران خارجی فرانسه ۴ درصد افزایش یافته بود و در همان سال، میزان اقامت گردشگران در کمپها و اقامتگاههای جمعی فرانسه با رسیدن به رقم ۴۴۲ میلیون اقامت شبانه، رکورد جدیدی را ثبت کرده بود.
اما شیوع کرونا به رونق اقتصادی در این بخش پر جنب و جوش پایان داد: صنعت هتلداری کاهش گردش مالی بیش از ۵۰ را به ثبت رساند و آثار منفی این بحران در هر سه بخش سفرهای تفریحی، تجاری و فرهنگی نمایان شد.