معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال ۱۴۰۰ مجوز جذب حدود ۵۰ هزار نفر نیرو دریافت شد که از این میان ۲۵ هزار نفر از محل کنکور سراسری و ۲۵ هزار نفر از محل ماده ۲۸ اساسنامه یا همان آزمون استخدامی هستند.
علی الهیار ترکمن روز سه شنبه در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار داشت: موافقت اولیه برای جذب این تعداد نیرو در آموزش و پرورش اخذ شده و بزودی دفترچه آن در بخش آزمون های استخدامی در سایت سنجش بارگذاری می شود.
وی افزود: نقشه راه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع بر مبنای مدیریت برنامه ها و سیاست های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توسعه امور رفاهی و ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان، مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی و مدیریت منابع انسانی، تشکیلات و فرآیندها، آمار و شاخص های توسعه یافتگی ترسیم شده است.
او خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی کردن اصل نخست اقداماتی نظیر تامین مسکن فرهنگیان، اعطای وام و تسهیلات، تقویت تعاونی های مصرف و مسکن، افزایش قدرت خرید، بیمه و درمان، امور رفاهی و شفافیت مالی در دستورکار این معاونت قرار گرفت.
الهیار گفت: در راستای تامین مسکن فرهنگیان، تفاهم نامه ای با وزارت راه وشهرسازی در روز دوم آذرماه ۹۸ منعقد شد که هدف آن تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی طی یک دوره سه ساله بود، بیش از ۳۱۰ هزار نفر از فرهنگیان در این طرح ثبت نام کردند. از این میزان، پس از طی استعلام های لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی، شرایط و مشخصات ۷۵ هزار فرهنگی فاقد مسکن تایید شد.
وی عنوان کرد: تاکنون با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در ۳۱ استان و ۲۵۱ شهر، زمین مورد نیاز برای احداث ۴۳ هزار و ۷۷۵ واحد مسکونی فراهم شده است؛ ۲۵ هزار نفر از متقاضیان در مرحله افتتاح حساب، واریز وجه، تکمیل موجودی و اتصال به پروژه ها هستند. در این طرح اولویت واگذاری مسکن به زنان سرپرست خانوار، زوجین فرهنگی، کارکنان بالای ۲۰ سال خدمت و بازنشستگان داده شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای برقراری رفاه همکاران فرهنگی در سراسر کشور، اقداماتی نظیر تقویت و توسعه مراکز رفاهی، طرح اسکان موقت فرهنگیان، ایجاد مراکز بیماران صعب العلاج در استان ها، راه اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه با شرکت ارائه دهنده خدمات گردشگری همچون زاگرس، صورت گرفته است.
الهیار با یادآوری تامین بودجه و منابع مالی در اجرای اصل مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی اظهار داشت: رتبه بندی معلمان در نیمه دوم سال ۱۳۹۸، با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان میسر شد و افزایش حقوق متعهدین خدمت (دانشجویان دانشگاه فرهنگیان) تا حداقل حقوق و پرداخت عیدی به آنان برای نخستین بار با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ تصویب و اجرایی شد.
وی با اشاره به اجرای کامل فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری که از سال ۱۳۹۵ و با وجود صدور بخشنامه دولت به دلیل کمبود اعتبار معطل مانده بود و در اسفندماه ۱۳۹۸ با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان تامین و اجرایی شد گفت: افزایش حقوق ها در سال ۱۳۹۹ (ترمیم رتبه بندی معلمان) با اعتباری بیش از هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، افزایش حقوق معلمان حق التدریس آزاد، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ (از محل اعتبارات ردیف متفرقه) بدون تحمیل بارمالی به ردیف های اصلی وزارت آموزش و پرورش، تسویه حق التدریس شاغل و بازنشسته برای نخستین بار در سال های ( ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) ، پرداخت سرانه مدارس عشایری برای نخستین بار از دیگر اقدامات انجام شده در مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی است.
الهیار در ادامه با بیان اینکه با توجه به گزارش وضعیت تحول نیروی انسانی، کاستی هایی برای رفع نیازها و اقتضائات نظام تعلیم وتربیت کشور جهت دستیابی به آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است اظهار داشت: اقدامات و تصمیمات مهمی نیز برای دستیابی به اهداف متعالی نظام آموزش و پرورش، جذب و تربیت معلمان شایسته و برخوردار از توانمندیها و صلاحیتهای عمومی و تخصصی و حرفه ای انجام شده است.
وی افزود: زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی شامل جذب، آماده سازی،حفظ و ارتقاء و ارزشیابی معلم و سایر منابع انسانی است و در برگیرنده تمامی افرادی است که از سطح ستاد تا سطح مدرسه مسئولیت تربیت متربیان در نظام تربیت رسمی عمومی را برعهده دارد.
الهیار درباره نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای سخنرانی مقام معظم رهبری در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش استان ها در شهریور ۹۹ و پیرو تأکیدات رهبری درخصوص جذب نیروی انسانی متعهد، خلاق و شایسته، توانمند با استعداد و با انگیزه و برخوردار از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای در آموزش و پرورش، سیاست های جذب، اصلاح و «ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی» در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در جلسه ۲۸ مهرماه ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ابلاغ شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف عملیاتی برنامه مذکور نیز گفت: طراحی و استقرار نظام جامع آموزش معلمان با تأکید بر نیازسنجی و طراحی شناسنامه آموزشی، ایجاد ساز و کارهای انگیزشی برای ترغیب منابع انسانی به توانمندسازی و خودارتقایی، توانمندسازی مدیران، معاونان و معلمان با بهره برداری از ظرفیت ها، امکانات و خلق فرصت های متنوع یادگیری، متناسب با نیازها، علایق و تفاوت های فردی، از اهداف عملیاتی برنامه توسعه شایستگی های حرفه ای منابع انسانی درآموزش و پرورش ذکر شده است.
وی ادامه داد: به استناد قانون صرفا از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مجاز به جذب نیرو هستیم و باید ظرفیت ها را ارتقا داده و به گزینی درستی انجام دهیم. همچنین باید آموزش های با کیفیت ارائه و این نیروها با آمادگی وارد آموزش و پرورش شوند.
الهیار افزود: یک کار بزرگ برای تامین نیرو، استفاده از ظرفیت های قانونی به ویژه ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری برای استمرار خدمت بازنشستگان است. در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دوشکل جذب از طریق کنکور سراسری و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان داریم که بر مبنای آن فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها بعد از پذیرش در آزمون استخدامی و طی دوره آموزشی، وارد آموزش و پرورش می شوند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فرایندهای مربوط در حال انجام است و موافقت های اولیه اخذ شده و به زودی دفترچه آن در بخش آزمون های استخدامی در سایت سنجش بارگذاری می شود.