دیجیکالا چندی پیش با انتشار خبری اعلام کرد که تأیید و رد کامنتهای ثبتشده توسط کاربران را به هوش مصنوعی سپرده است. در این رابطه به گفتوگو با مدیر تیم هوش مصنوعی و محتوای دیجیکالا نشستیم تا از روند توسعهی این سیستم آگاه شویم.
اواخر آبانماه سال جاری دیجیکالا با انتشار خبری اعلام کرد که بخش اعظم مدیریت بخش کامنتها در این فروشگاه به هوش مصنوعی سپرده شده است. برای آگاهی از کم و کیف این سیستم به گفتوگو با مدیران دیجیکالا نشستیم. در این گفتوگو، وحید پولادی، مدیر بخش محتوای دیجیکالا و نوید شهدی، مدیر بخش هوش مصنوعی، به ارائه اطلاعاتی در رابطه با این سیستم پرداختند.
امیرحسن موسوی، مدیر روابط دیجیکالا، در ابتدای گفتوگو اعلام کرد که برای توسعهی این سیستم دو تیم محتوا و هوش مصنوعی درگیر بودهاند. البته به گفتهی موسوی، پیش از تشکیل تیم هوش مصنوعی، یکی از استارتاپهای حاضر در دیجیکالا نکست در این فرایند شرکت داشته که در ادامهی ماجرا با تشکیل تیم هوش مصنوعی دیجیکالا به مدیریت نوید شهدی، فرایند توسعه به تیم هوش مصنوعی دیجیکالا سپرده شده است.
- کامنت کاربران چه جایگاهی در ساختار محتوای دیجیکالا دارد؟
- وحید پولادی: فرایند مدیریت محتوا در دیجیکالا پس از گذشت ۱۵ سال از تأسیس این فروشگاه اینترنتی، سومین نسل خود را پشت سر میگذارد و با توجه به افزایش تنوع کالاها، دیگر استراتژی تولید محتوا بهصورت متمرکز پاسخگو نیست و از اینرو کامنت کاربران برای کالاهای مختلف نقش بسیار پررنگتری به خود گرفته است. با افزایش تنوع کالایی، تولید محتوا باید با مشارکت کاربران و از طریق کامنتها انجام شود. تغییر استراتژی محتوایی دیجیکالا باعث شد رویهای برای تشویق کاربران به منظور کامنت گذاشتن در پیش گرفته شود و در نتیجه تعداد کامنتهای ثبتشده افزایش یافت؛ بهطوریکه در حال حاضر کاربران دیجیکالا بهصورت روزانه میانگین بیش از ۴۰ هزار کامنت (رکورد بیش از ۶۰ هزار کامنت در یک روز) در این فروشگاه ثبت میکنند. با پیادهسازی امکان ضمیمه کردن تصاویر و ویدئو در کامنت، به این نتیجه رسیدیم که مدیریت این بخش وظیفهی بسیار سنگینی به تیم محتوا تحمیل میکند؛ برای مثال تعداد کامنتها طی یک ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. اول با یک استارتاپ که در دیجیکالا نکست فعال بود، در خصوص این موضوع وارد مذاکره شدیم؛ اما پس از گذشت مدتی متوجه شدیم راهکار این استارتاپ قابلیت پیادهسازی در سیستم دیجیکالا ندارد. همزمان با این موارد، نوید شهدی وارد دیجیکالا شد.
- توسعه سیستم هوش مصنوعی چندماه طول کشید و پیشرفت این سیستم چطور بوده است؟
- نوید شهدی: من ابتدای امسال به دیجیکالا اضافه شدم و مدیریت تیم هوش مصنوعی را بر عهده گرفتم. پس از تشکیل تیم هوش مصنوعی، ما با تیمهای متعدد فعال در دیجیکالا به صحبت نشستیم تا چالشها و گلوگاههایی که میشد با راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی حل کنیم، شناسایی کنیم. موضوع مدیریت کامنتها از جملهی مواردی بود که انرژی زیادی از تیم محتوا میگرفت و توسعهی یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشین میتوانست بار این کار را سبکتر کند.
اوایل سال جاری و پس از توافق برای پیادهسازی این سیستم، یکی دوماه مذاکره برای مشخص کردن قوانین صرف کردیم و سه ماه طول کشید تا دیتای مورد نیاز جمعآوری شود. تیم محتوا کار خود را آغاز کرد؛ بهطوریکه تمام دادهها بالغ بر یک میلیون و هشتصدهزار کامنت با لیبل گردآوری شد. اوایل مهرماه ۱۳۹۹ این سیستم تأیید خودکار مورد استفاده قرار گرفت.
البته پیش از توسعهی سیستم جدید، یک الگوریتم دیگر مورد استفاده قرار میگرفت که فقط قادر بود در مورد رد کردن کامنتها اظهارنظر کند. البته این سیستم تنها قادر به رد کردن ۲ درصد کامنتها بوده است. قطعا افزایش تعداد کامنتها باعث شد این سیستم عملکرد چندان مثبتی نداشته باشد؛ درحالیکه درصد موففیت الگوریتم هوش مصنوعی جدید برای رد، تأیید یا شناسایی بهعنوان کامنتی که باید عامل انسانی در مورد آن نظر دهد، بیش از ۹۸ درصد است.
توسعه، آموزش و آزمون این سیستم حدود ۶ ماه زمان برد و در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد از کامنتهای ثبتشده توسط سیستم هوش مصنوعی مدیریت میشود.