با شیوع ویروس کرونا، موضوع گردشگری مجازی یکی از مباحث مهم در صنعت گردشگری به شمار میآید.
با گسترش این بیماری و متأثرشدن صنعت گردشگری از شرایط جدید، اهمیت توجه به گردشگری واقعیت مجازی (VR) بیشازپیش مشخص شده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشهای اندکی در این حوزه انجام شده است، بهمنظور تبیین شرایط کرونایی، براساس روش پژوهش جدید، سناریوهایی که فرد در آن موقعیت قرارگرفته و براساس آن استنباط خود را ارائه کرده بیان شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظریههای انتشار نوآوری و آزمون آن، تأثیر نوآوری و رضایتمندی در بهزیستی ذهنی و قصد رفتاری در گردشگری واقعیت مجازی در شرایط کرونا بررسی شده است. همچنین نقش تعدیلکنندة آمادگی فنّاوری گردشگری مجازی بین رفاه ذهنی و قصد رفتاری نیز بررسی شده است. دادههای این پژوهش کاربردی، براساس روش توصیفی ـ پیمایشی با مشارکت ۱۴۱ نفر از افرادی که دستکم یکبار سابقة استفاده از فعالیتهای واقعیت مجازی را داشتند، با رویکرد نمونهگیری در دسترس از طریق راههای ارتباطی مجازی فعال در این حوزه گردآوری شده است. دادههای جمعآوریشده، با استفاده از معادلات ساختاری و بهکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازی شدند. نتایج نشان داد بهزیستی ذهنی تحتتأثیر ویژگیهای انتشار نوآوری و ویژگیهای استفاده و رضایتمندی قرار دارد. همچنین نقش تعدیلگری آمادگی فنّاوری پذیرفته نشده است. گفتنی است برای اولینبار در کشور، مدیران برنامهریز در صنعت گردشگری و فنّاوری ارتباطات میتوانند از این نتایج استفاده کنند.