بازاریابی برای سازمانهایی که به دنبال حضوری آگاهانه در بازارند ضرورت دارد. هدف از بازاریابی تأمین نیازها و خواستههای مشتری به شکلی بهتر از رقباست.
متفاوتبودن نیازهای مشتریان از صنعتی به صنعت دیگر، موجب اتخاذ رویکردی متفاوت شده است. صنعت هتلداری از تجملیترین بخشهای گردشگری است و بهرغم اهمیت آن در افزایش سودآوری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش تحقیقی ـ کیفیِ حاضر بهمنظور بررسی تأثیر بازاریابی در برند صنعت هتلداری انجام شده است.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی است. بدینمنظور، پس از بیان موضوع و بررسی پیشینۀ پژوهش، چارچوب مفهومی مدل مشخص و دادهها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای نگاشتشناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی تحلیل شدند.
یافتهها نشاندهندۀ آن است که باید به عوامل محصول، شواهد فیزیکی و نیروی انسانی بیش از سایر عوامل توجه شود. برای افزایش وفاداری، تعهد و دلبستگی مشتریان باید روشهای بازاریابی را ارتقا و شواهد فیزیکی متنوعی ارائه دهند تا ذهنیت مثبتی از برند برای مشتریان ایجاد کنند. همچنین پیشنهادهایی بهمنظور ارتقای برند صنعت هتلداری در این پژوهش ارائه شده است.
