سازمان تنظيم مقررات ارتباطات طي روزهاي گذشته از اخطار توقف فروش به برخي از اپراتورهاي ارائهدهنده اينترنت پرسرعت خبر داد، موضوعي که واکنش برخي از اين شرکتها را به دنبال داشته و موجب ارائه توضيح از سوي آنها شد.
به گزارش تدبیر خبر آنلاين(TadbirKhabar.com)، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري اينگونه اعلام کرده است که با توجه به نظارتهاي انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، هاي وب و شاتل به دليل عدم تناسب ميزان پهناي باند با تعداد مشترکان و اپراتور وايمکس ايرانسل به دليل عدم نصب سامانه سنجش کيفيت اينترنت اخطار توقف فروش دريافت کردهاند.
طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات ارتباطات لازم است شرکتهاي ارائه دهنده اينترنت پهناي باند خود را با ضريب يک به هشت در اختيار مشترکان قرار دهند اما اگر شرکتي بيش از ميزان پهناي باند خود به جذب مشترک اقدام کند در بحث ضريب اشتراک اوضاع متفاوت شده و ضريب اشتراک يک به هشت رعايت نخواهد شد، موضوعي که از آن با اصطلاح کمفروشي اينترنت ياد مي شود.
بر همين اساس وزارت ارتباطات، شرکتها و سازمانهاي زيرمجموعه آن در گذشته راهکاري براي حل اين مشکل در نظر گرفته و اعلام کردند هرگاه 90 درصد پهناي باند شرکتي مورد استفاده قرار گرفته و پر شود، لازم است آن شرکت براي جذب مشترکان بيشتر به افزايش پهناي باند خود اقدام کند.
با توجه به اين نکته نيز طي ماه هاي گذشته اخطارهايي به شرکت مخابرات داده و جذب مشترک جديد براي اينترنت مخابرات در شش استان کشور ممنوع شد.
حال در خبر جديد سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در اين زمينه از شرکتهاي ديگري نيز ياد شده است. شرکتهايي که پيش از اين به اعلام وزارت ارتباطات از ارائه کنندگان برتر اينترنت بوده اند و مشترکان آنها رضايتمندي نسبتا خوبي از خدمات ارائه شده داشته اند.
به دنبال انتشار اين خبر، مسوولان شرکت شاتل که يک روز قبل از انتشار خبر سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در نشستي خبري تاکيد کرده بودند که به هيچ عنوان در اين شرکت کمفروشي صورت نمي گيرد، نسبت به صحبتهاي معاون رگولاتور واکنش نشان داده و توضيحاتي در اين باره از طريق رسانهها ارايه کردند و مدير عامل اين شرکت بار ديگر تاکيد کرد: شاتل هرگز کم فروشي نکرده است.
احمد نخجواني در توضيح بيشتر اين مطلب گفت: رگولاتوري اول تير ماه سال جاري طي نامهاي اعلام کرد طبق بررسيهاي صورت گرفته در 12 مرکز مخابراتي در استانهاي قزوين، زنجان و گيلان، مصرف پهناي باند ما از 90 درصد پهناي باند تامين شده بيشتر شده و اعلام کرده است ترتيبي اتخاذ شود تا در تمامي زمانهاي ارايه سرويس در مراکز مخابراتي تحت پوشش سرويس آن شرکت، ميزان پهناي باند مصرفي از 90 درصد پهناي باند تامين شده براي آن مراکز عدول نکند.
وي ادامه داد: از همين رو طي نامهاي به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات توضيح داديم شرکت ما هماکنون از فناوريهاي جديد و پيشرفته ISG و COA براي تخصيص و مديريت ترافيک کاربران خود استفاده ميکند که اين امکان را فراهم ميکند تا کاربران در دسترسي به محتواي موجود در اينترنت و نيز محتواي داخلي، سرعتي متفاوت داشته باشند. ضمن اين که مبتني بر همين قابليت، سرعت کاربران را براي دسترسي به محتواي داخلي کشور و به عبارتي شبکه ملي اطلاعات بسيار فراتر از سطح تضمينکننده در قرارداد باز گذاشته است.
به گفته نخجواني، حتا اگر به ظاهر ظرفيت انتقال پهناي باند در گرافها پر باشد، اين موضوع تا حد زيادي ناشي از دسترسي فراتر از سرعت قراردادي کاربران است اما مشترکان به صورت تضمين شده و با کيفيت، دسترسي به اينترنت را خواهند داشت.
وي همچنين متذکر شد: به همين دليل ضمن آن که اين شرکت همواره درخواست افزايش پهناي باند بين مراکز را در نوبت واگذاري شرکت مخابرات استانهاي تحت پوشش ادارههاي کل سازمان تنظيم مقررات دارد، چنانچه مصداق يا نمونهاي وجود دارد که کاربر نتوانسته سرويس با کيفيت دريافت کند، معرفي شود تا بيدرنگ به آن رسيدگي شود.
او همچنين عنوان کرد: پيرو توضيحات ارايه شده به رگولاتوري، طي نامهاي در تاريخ 10 مرداد ماه جاري به شاتل اعلام شد با توجه به دو عامل تاثيرگذار در فروش و ارايه خدمات اينترنت ADSL شامل سرعت مورد تعهد و ميزان ترافيک فروخته شده مشخص است که سرويسهاي ارايه شده داراي سرعت کف و سقف براي بهرهمندي از شبکه براي مصرف ترافيک فروخته شده هستند و اين تا زماني قابل پذيرش است که تعداد مشترکان آنلاين براساس سرعت و ترافيک مورد تعهد کمتر از ظرفيت شبکه به جهت سرعت و ميزان ترافيک قابل بهرهبرداري در آن لحظه باشند تا تمامي کاربران بتوانند از حداقل تعهد شرکت در دوره قرارداد بهرهمند شوند.
نخجواني گفت: رگولاتوري در نامه خود تاکيد کرده است که براي رعايت مصرف حداکثر 90 درصد تهيه شده، شرکت موظف است ضمن رعايت ميزان مصرف حداکثر 90 درصد پهناي باند موجود در هر مرکز مخابراتي، در صورت افزايش مصرف نسبت به توقف فروش و ارتقاي شبکه خود اقدام کند.
وي افزود: از همين رو نامه ارسالي رگولاتوري در حکم اخطار توقف فروش به دليل کمبود پهناي باند نيست و تنها تاکيد بر رعايت ميزان پهناي باند مصرفي از سوي کاربران و تامين و افزايش پهناي باند در صورت مصرف بيش از 90 درصد پهناي باند موجود است.
به گفته وي، اين شرکت درحال حاضر در بيش از 1000 مرکز مخابراتي در سراسر کشور خدمات اينترنت پرسرعت ارايه ميدهد و اين درحالي است که تنها 12 مرکز مخابراتي مورد نگراني رگولاتوري بوده و تعميم اين موضوع به توقف فروش اينترنت شاتل و انعکاس آن در رسانهها حرفهاي نيست و از رگولاتوري انتظار مي رود اين موضوع را براي اذهان عمومي شفاف کند.
*ايسنا