کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش که «آیا امام صادق(ع) از ولادت و غیبت حضرت مهدی علیهالسلام خبر داده است؟» پاسخ دادهاند.
به گزارش تدبیر خبر آنلاين(TadbirKhabar.com)، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:
«آری، مرحوم صدوق به سندش در حدیث مفصّلی از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: "...همانا زود است که ششمین فرزند من غایب شود، و او دوازدهمین نفر از امامان هدایتگر بعد از رسول خدا (ص) است که اوّل آنها امیرالمؤمنین و آخر آنها قائم بحقّ بقیةاللَّه در روی زمین و صاحبالزمان است...(1)".
و نیز به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: "هر کس به جمیع ائمه اقرار کند ولی مهدی را انکار کند مثل کسی است که اقرار به جمیع انبیا کرده ولی محمّد (ص) را انکار کرده است. به حضرت عرض شد: ای فرزند رسول خدا! چه کسی از فرزندان تو مهدی است؟ فرمود: پنجمین از اولاد هفتم، کسی که از شما غایب میشود و نام بردن او بر شما حلال نیست.(2)"
و نیز در حدیثی از ابیبصیر نقل میکند که فرمود: به امام صادق (ع) عرض کردم: "ای فرزند رسول خدا! قائم از شما اهل بیت کیست؟ حضرت فرمود: ای ابابصیر! او پنجمین فرزند از اولاد فرزندم موسی است، او فرزند بهترین زنان است، غیبتی دارد که در آن اهل باطل شک خواهند کرد، آن گاه خداوند عزّوجلّ او را ظاهر کرده و به دست او مشرقها و مغربهای زمین را فتح خواهد نمود... (3)".
امام صادق (ع) در حدیثی دیگر فرمودند: "پنجمین از اولاد هفتمین، کسی است که شخصش از شما غایب خواهد شد."(4)
و نیز فرمودند: " آگاه باشید! به خدا سوگند! که مهدی شما از بین شما غایب خواهد شد تا اینکه جاهل از شما میگوید: خداوند احتیاجی به آل محمّد ندارد...".(5)
و نیز فرمود: ...همانا غیبت در ششمین از فرزندانم واقع خواهد شد. و او دوازدهمین از امامان هدایت بعد از رسول خداست که اول آنها امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، و آخر آنها قائم به حقّ، بقیة اللَّه در روی زمین است...".(6)
و نیز فرمود: "همانا برای قائم غیبتی قبل از قیام است."(7)»
پی نوشتها:
1- کمال الدین، ص 33 ؛ بحارالأنوار، ج 42، ص 79، ح 8
2- کمال الدین، ص 333، ح 1
3- کمال الدین، ص 345، ح 31 ؛ بحارالأنوار، ج 51، ص 146، ح 14
4- کمال الدین، ص 338؛ بحارالانوار، ج 51 ، ص 143، ح 4.
5- کمال الدین، ص 341؛ بحارالانوار، ص 145، ح 12.
6- بحارالانوار، ص 145، ح 13.
7- کمال الدین، ص 342؛ بحارالانوار، ج 52 ، ص 146، ح 70
*ایسنا